GEBELİKDE BESLENME

GEBELİKDE BESLENME
0 26 Eylül 2017

Çok sevgili anne adaylarım; çok çok heyecanlı bir sürece adım atmış bulunmaktasınız. Her şeyin en iyisine ve en sağlıklısına ulaşmak artık sizin bir felsefesiniz oldu. Nereden başlayacağınızı bilemiyorsunuz. Hamilelik haberini alan çevremizde eş-dost ve akrabalarımız da hemen başladılar akıllar vermeye. Gelin birlikte en doğru bilgiler ile 9 aylık serüvenimizi tamamlayalım.
Gebelik anne rahmine fetüsün düşmesi ve orada gelişimini tamamlayarak doğum ile sona eren bir süreçtir.
Sağlıklı bir gebelik süreci kadar sağlıklı bir emzirme dönemi geçirmemiz için de “BESLENME” vazgeçilmezimiz olması gerekiyor.
Peki şimdi ben içimde bir can daha taşıdığıma göre iki kişilik mi beslenmem gerekiyor diye aklına sorular gelebilir.
Cevabım tabi ki de “HAYIR” olacak. 9 ay süren bu dönemde üzerinde durduğumuz en önemli konu yeterli ve dengeli beslenmedir. İki temel amaç üzerine kurulan bu beslenme programında 1. Amacımız annenin sağlıklı olması için besin öğelerini tam ve eksiz bir şekilde alması 2. Amacımızda anne karnında bebeğin sağlıklı bir şekilde büyümesi ve gelişmesi için yeterli besin öğelerini almasıdır.
Eğer normal bir kilonuzda hamile kaldıysanız 9 aylık sürede 9-12 kilo almanız tüm uzmanlar tarafından öngörülür. Beden kitle indeksiniz eğer ki 19 ve altında ise gebelik süresince almanız gereken kilo 14-18, beden kitle indeksiniz eğer ki 25 ve üstü ise de gebelik süresince 6-9 kg arasında kilo almanız öngörülmektedir.
Gebelik takibi belirli aralıklar ile kadın doğum uzmanı ve diyetisyen işbirliği ile yapılır. Kronik bir rahatsızlığınız yoksa eğer diyetisyen kontrolleri 2.trimester dediğimiz gebeliğin 3.ayından itibaren ağırlık denetiminin kontrollü bir şekilde olması açısından önem kazanmaktadır.
Peki tüm bu süreçler içerisinde gebelik de nasıl bir beslenme düzeni oluşturmalıyım, ne yiyip ne içmeliyim diye sorular aklınıza takılacaktır.
Evet gebelikle birlikte enerji ihtiyacımız artar ama bu iki kişilik olacak demek değildir. İlk üç ay içerisinde herhangi bir kalori artışı yapmanıza gerek yoktur. Günlük beslenmenizde kaliteli protein almaya özen göstermek yeterli olacaktır.
İlk aylarda görülen bulantı kusma anne adaylarını oldukça zorlayan bir durumdur. Bu günleri biraz daha kuru gıdalar ile geçirmekte fayda vardır. Özellikle sabah bulantıları ile baş etmek için uyandığınızda hemen yataktan kalmayarak biraz dinlenmek ve bu arada bir iki grisini ile kendimizi ve bebeğimizi güne hazırlamak epey bizi rahatlatacaktır.
Mutlaka üç ana öğünümüzü gün içerisinde yapmamız gerekmekte. Eğer ki çok iştahlı bir anne adayımızsanız eğer ara öğünleri de mutlaka beslenme programınıza dahil etmeniz gerekmektedir.
Beyaz şeker ve şekerli tüm gıdaları artık hayatımızdan çıkarma vakti geldi. Hızlı ve gereksiz kilo alımlarının en büyük sebeplerinden birisi de aşırı karbonhidratlı besinler ile şekerli besinleri tüketmektir.
Günlük mutlaka en az 2 litre su içmeyi alışkanlık haline getirmek de yapmamız gereken listenin başlarında gelir. Çünkü bu alışkanlığı emzirme döneminde de kullanacağız. Çünkü anne sütü arttıran ve yapan tek besin “SU” dur.
Çay ve kahve içimine de mutlaka bir sınırlama getirmemiz gerekmektedir. Günde 2 fincanı geçmeyecek şekilde ve koyu olmayan çay ve kahveyi beslenmemizde yer açabiliriz.
Alkol ve sigara içimi de maalesef bebeğimizi olumsuz etkileyeceği içn kesinlikle yasaklar listesinde olması gerekmektedir.
Folik asit bebeğimizin merkezi sinir sistemi gelişmesi için çok önemli bir vitamindir. Ve bu özelliği defalarca klinik olarak ispatlanmıştır. Doktorunuzun kontrollünde mutlaka takviye olarak kullanmanız gereken folik asidi tabi besinlerle de takviye edebilirsiniz. Koyu yeşil yapraklı sebzeler (ıspanak, bakla v.b…) kurubaklagiller (kurufasulye, nohut v.b….) kuşkonmaz, enginar, badem, yumurta, süt, yoğurt en iyi folik asit içeren besinlerdir.
Demir eksikliği anemisi gebelik süresince en sık rastlanılan bir problemdir. Özellikle kırmız et tüketimine dikkat etmemiz gerekirken aynı zamanda kuru üzüm, pekmez, yumurta ve sebzeleri de ihmal etmemiz gerekir. Özellikle kırmız et tüketimi olduğu öğünlerde yanında c vitamininden zengin olan sebzelerden salata yapmamızda emilimi arttırmaktadır demirin.
Anneden bebeğe kalsiyum geçişi hızlanacağı için özellikle anne adaylarımızın beslenmesin de kalsiyum içeriği yüksek gıdalara yer vermesi kaçınılmazdır. Süt, yoğurt ve peynir türevlerini ihtiyacımız ölçülerinde beslenme programımıza dahil etmemiz kaçınılmazdır.
Gebelik süresince ödem toplamak ile sıkıntılar baş göstereceği için de “TUZ” kısıtlaması yapmakta zorunlu hale dönüşür. Yemeklere koyduğumuz tuz miktarı yeterli olacaktır.
Omega – 3 de kesinlikle olmazsa olmazlarımızdan olacağı için mutlaka düzenli olarak balık yemeye özen göstermemiz gerekmektedir. Balık haricinde de keten tohumu, ceviz ve semizotuda en iyi omega – 3 kaynaklarındandır. Yada doktorunuz kontrolünde DHA oranı yüksek olan bir preparat takviyesi de kullanabilirsiniz.
Kabızlık sorun da bebeğimiz büyüme başladıkça bağırsaklarımız üzerine baskı yapacağından anne adaylarımız zor anlar yaşatabilir. Özellikle meyve tüketimini ara öğünlerde olacak şekilde dikkat ettiğimiz ve yemeklerimizin yanında ana öğünler de salata tüketimine özen gösterdiğimizde bu sorunu da ortadan kaldırmış oluruz. Yine doktorunuz da tavsiyesi ile probiyotik içeren takviyeleride dışarıdan alabiliriz.
En özel anlar olan gebelik süresicini sağlıkla ve mutlulukla geçirmek dileğiyle.

IMG_8550

FacebookTwitterGoogle+WhatsApp
Posted in Blog